Vervolg categorisering en introductie voor overige types

In 2019 zijn we gestart met het categoriseren van de Bosvilla's. Na vier jaar is het tijd om dit ook voor de overige types in te voeren. In dit bericht leest u meer.


Wat is de categorisering van woningen?

Eind 2018 ontstond de wens om een categorisering aan te brengen in de Bosvilla’s. Reden hiervan was de onderlinge diversiteit in onderhoudsstaat en uitvoering tussen de verschillende woningen, welke alleen maar groter worden door de restyling van bungalows. Omdat gasten deze verschillen ook opmerken zijn we begin 2019 gestart met het categoriseren van de woningen.

Na een uitgebreide inspectie bepaalt de score die uit de inventarisatie komt in welke categorie de woning valt:

  • A (goed)
  • B (voldoende)
  • C (ondermaats)

De categorisering bepaalt uiteindelijk de prioritering in verhuur. Een A-categorie woning zal als eerste worden verhuurd – tegen in veel gevallen een hogere huurprijs – waarna vervolgens de B- en uiteindelijk de C-woningen worden bezet. Op deze manier ontvangen de gasten die als eerste boeken – en in veel gevallen een hoge huurprijs betalen – de beste bungalow. Ook ontvangt de eigenaar van een kwalitatief goede woning meer huuropbrengst, hetgeen goed onderhoud beloond.

 

De opzet

De inspectie is zodanig opgezet dat er vanuit het oogpunt van de gast naar de staat van de bungalow wordt gekeken. Nadat er een categorisatierapport van de bungalow is opgesteld is het niet meer mogelijk om aan de hand van dit rapport verbeteringen in de woning aan te brengen en de categorisatie te laten herzien. De resultaten uit het rapport zijn definitief en worden begin december met Roompot gecommuniceerd waarna er geen aanpassingen meer mogelijk zijn. Vandaar dat wij de inspectie mét puntentelling jaarlijks tijdig met u delen zodat u zelf, met de inspectie in hand, kunt kijken waar u het beste gericht kunt investeren. Daarnaast zijn we u graag van dienst door u hierin te adviseren en verbetervoorstellen te doen. Heeft u vragen omtrent het verbeteren van de woning dan kunt u al veel terugvinden in het Helpcentrum van de eigenarensite. Vindt u het antwoord op uw vraag niet dan kunt u deze natuurlijk altijd aan ons stellen.

 

Verloop categorisering Bosvilla’s 2022/2023

Van een aantal eigenaren kregen wij terug dat het proces van de categorisering hen nog niet helemaal duidelijk was en dat zij met name na het doen van een aantal investeringen, teleurgesteld waren in de score van hun bungalow. In de berichtgeving rondom de categorisering zijn we afgelopen jaar wat korter en bondiger geweest dan voorheen. Wij realiseren ons dat we dit, voornamelijk voor de steeds grotere groep nieuwe eigenaren, beter hadden kunnen aanpakken. Wij nemen dit mee in onze interne evaluatie en gaan daarnaast graag nog met u in gesprek om gezamenlijk te evalueren.

 

Categorisering Vierpersoonswoningen

De drie vierpersoonstypes Classics, Veluwe Villa’s en Comfort Classics hebben onderling per type ook veel verschillen in zowel uitvoering als onderhoudsstaat. De eerste Veluwe Villa’s zijn inmiddels alweer acht jaar geleden gerealiseerd. Reden dus om het categoriseren in 2023/2024 ook voor deze types te gaan introduceren.

 

Commissie categorisering

Omdat we graag samen met u werken aan een mooi en goed park willen we daarom met u in gesprek gaan over het vervolg. Voor de Bosvilla’s willen we zoals gezegd evalueren en een goed vervolg in 2023 opzetten en voor de vierpersoonswoningen willen we graag samen goed van start gaan in 2023. Wij hopen dat u wilt meedenken en richten hiervoor een commissie categorisering op waarbij we op zoek zijn naar twee Bosvilla eigenaren en twee ‘Classic’ eigenaren (hieronder vallen uiteraard ook de Comfort Classic en Veluwe Villa eigenaren).

 

Heeft u interesse om met ons mee te denken in dit project? Geef u dan nu op via de button hieronder. In december stellen we de commissie samen en in januari willen we graag de eerste bijeenkomst houden.

 

Geef u op voor de commissie categorisering

Helpcentrum

Hoe zit het precies met de bungalow categorisering of de verhuurafrekening? Alle antwoorden op veelgestelde vragen vindt u terug in ons Helpcentrum.

Vragen over het Helpcentrum? Onze eigenarenservice is op werkdagen te bereiken tussen 09.00 en 17.00 uur.
Telefonisch: 055 378 1808
Email: service@bungalowpark-hoenderloo.nl

Bezoek het Helpcentrum