Kijkje in de keuken

Hoe de verhuur en prijsstelling werkt


Hoe werkt de prijsbepaling voor verhuur?

De afdeling Revenue Management van Roompot Vakantieparken is dagelijkse bezig om de verhuuromzetten van de parken te optimaliseren. Zo ook voor Bungalowpark Hoenderloo werkt hier een vast team aan optimalisatie. Zij werken volgens het principe van ‘dynamic pricing’.


Zo komt de prijs voor uw recreatiewoning tot stand!

Voor wat betreft de prijsbepalingen maakt de afdeling gebruik van een ‘dynamic pricing systeem’. Op basis van historische boekingen i.c.m. huidige trends en patronen komt het systeem tot een vraagvoorspelling. Door de toepassing van prijselasticiteiten en diverse regels, wordt de meest optimale verhuurprijs voorgesteld. Wanneer het systeem voor een specifieke aankomst verwacht dat de vraag in de markt groter is dan ons aanbod, zal het systeem een prijsverhoging voorstellen. Op deze manier hopen we de vraag wat af te remmen, en proberen we ‘nee verkoop’ te voorkomen. In dit specifieke geval is het doel om tot een omzetgroei te komen door onze volledige capaciteit tegen een hogere prijs te verhuren. Binnen de laagseizoenen is de doelstelling om – naast een optimale omzet – ook tot een zo hoog mogelijke bezetting te komen, en – mede door derden partijen (touroperators) – te focussen op een vergroting van het ‘klantenbestand’. Operationeel zal er vervolgens alles in het werk worden gesteld deze nieuwe gasten in positieve zin kennis te laten maken met het park. Een positieve ervaring in het laagseizoen kan immers bijdragen aan een volgende boeking in het hoogseizoen. Aan de analist de taak het systeem strategische kaders mee te geven.

En zo de bezetting!

Iedere analist draagt – op basis van de geografische ligging – de verantwoordelijkheid over een aantal parken. Met als doel om trends en patronen te doorzien op regioniveau, welke meegenomen worden in de daaruit voortkomende prijsanalyses. Hierbij wordt bijvoorbeeld ook de concurrentie in de gaten gehouden. Diverse inzichten op gebied van omzet, bezetting, boekingen, herkomst gasten en boekingskanalen, zorgen mede voor de bepaling van commerciële initiatieven en daaruit voortkomende marketingmiddelen (per land van herkomst). Denk hierbij aan sales acties via derde partijen en/of aandacht via onze eigen marketing kanalen zoals bijvoorbeeld de wekelijkse nieuwsbrief.

Wisselende omstandigheden

Ieder jaar is weer anders. V.w.b. het monitoren van omzetten en bezettingen is het belangrijk om het huidige boekingsjaar op een juiste wijze te vergelijken met voorgaande boekingsjaren. Dit houdt in dat de afdeling Revenue Management rekening houdt met de verschuiving van feestdagen en vakantieperiodes (tevens periodes waarvan we weten dat er veel vraag in de markt is). Dergelijke verschuivingen zijn essentieel in de totstandkoming van de meest optimale prijsstrategie. Daarnaast kunnen we tekorten/overschotten in omzet/aantal boekingen verklaren aan de hand van deze verschuivingen. Specifiek in de maanden januari tot en met juni hebben we te maken met feestdagen en vakantieperiodes die elk jaar in een andere periode vallen. Dit maakt dat wij het jaar altijd opdelen in 3 seizoenen: jan-jun, jul-aug, sep-dec.

Aanbod optimalisatie

Voor wat betreft het aanbod aan accommodaties is het uiteraard van belang dat dit ook zo effectief mogelijk wordt ingedeeld en voldoet aan de wensen van de gast. Er is, en wordt, op grote schaal gerestyled om de verhuuraccommodaties te moderniseren. Ook wordt getracht vanuit het perspectief van de gast te denken, wat maakt dat er per park goed naar het aanbod van types gekeken wordt. Om keuzestress te verminderen en verduidelijking rondom typeverschillen te bieden, is op dit moment een project om types te reduceren en samen te voegen waarvan u mogelijk gehoord hebt. Per park wordt er uitgebreid geanalyseerd en een voorstel gemaakt, zodat een indeling ontstaat die bijdraagt aan het optimaliseren van uw rendement.

Lees hier meer over hoe wij omgaan met woning kenmerken
Lees meer over de verschillende restyleprojecten van de Veluwe Villa en Bosvilla Comfort.