Verhuurresultaten 2019

Een terugblik op wat afgelopen jaar is gepresteerd


Verhuurresultaten 2019

Ondanks dat 2020 inmiddels al weer in volle gang is, kijken we graag met u als verhurende eigenaar nog even terug op 2019. Hoe is de verhuur geweest? Wat ging goed en wat kan beter. Welke lessen kunnen we trekken uit 2019 en meenemen naar 2020? Graag nemen wij u mee in een uitgebreide analyse die wij hebben gedaan over de verhuurresultaten van afgelopen jaar.


 

Begin 2019 is de strategische koers voor verhuurpricing aangescherpt. Zo is de keuze gemaakt om in te zetten op groei van de nachtprijs (Avarage Daily Rate, ADR) en minder op bezetting. Deze keuze is gemaakt omdat de parkbezetting (gemiddeld) over de afgelopen jaren van 69% in 2014 naar 80,6% is gestegen in 2018. Een bezetting die geen groei meer aan kan, omdat die het plafond inmiddels heeft bereikt. Daarentegen biedt een stijging van de ADR wel weer volop mogelijkheid tot groei. Wel gaat een stijging van de nachtprijs (en dus uiteindelijke huurprijs) hand in hand met kwaliteit. Kwaliteit die de afgelopen jaren – door de forse investeringen – is toegevoegd aan zowel het park, de voorzieningen, bungalows en de service. Maar hoe maken we dit te gelde?

Wij nemen u mee in de strategische keuzes en de resultaten die daaruit naar voren zijn gekomen.

 

Kwaliteit betaalt zich terug

Sinds 2016 is er veel aandacht gegeven aan de upgrade van de bestaande bungalows, door onder andere de creatie van het nieuwe bungalowtype Veluwe Villa en Comfort Classic. Tevens is er vanaf 2017 een nieuw restyle type gecreëerd voor de Bosvilla’s, de Bosvilla Comfort. Deze aanpassingen hebben gezorgd voor een ontzettende kwaliteitsimpuls voor het park. Dit leidde onder meer tot een aanzienlijke stijging van de gasttevredenheid, maar ook de parkbezetting.

Veluwe Villa

 

Voorzieningen op niveau

Naast de bungalows zijn ook de voorzieningen aangepakt. Bestaande voorzieningen, zoals de speeltuin en het zwembad zijn vernieuwd en er zijn ook nieuwe faciliteiten gecreëerd. We hebben gemerkt dat door deze inspanning de gastwaardering, voornamelijk op het onderdeel ‘kindvriendelijkheid’ ontzettend is toegenomen. Dit heeft gezorgd voor een stijging van de bezetting en prijs in voornamelijk de hoogseizoen maanden en schoolvakanties.

 

Vrienden maken door Super Service

Met onze missie ‘Vrienden maken door een onvergetelijke ervaring te bezorgen’, zetten we alles op alles om onze gasten tijdens onze contactmomenten te verrassen. Dit met als doel om herhalingsbezoek te stimuleren en onderscheidend te worden ten opzichte van het omliggende recreatieve aanbod. Er is gekozen om de Veluwe als grootste voorziening te zien en hier gericht op maat VakantieAdvies over te geven. Onze medewerkers zijn hierin het belangrijkste en zorgen voor Wow-momenten tijdens het verblijf. Door connectie te leggen die boeit zorgen we voor een ongekende binding met onze gasten. Het is onze ambitie om in 2030 het meest gastvriendelijke vakantiepark van Nederland te worden. Iets wat zelfs al heeft geleid tot een hele andere manier van werken. Onze missie heeft als resultaat al tot een algehele stijging van de gasttevredenheid (NPS) geleid, maar ook verhoging van het herhalingsbezoek in voornamelijk de laagseizoen maanden.

Super Service

 

Data geeft inzicht

De grote inspanning die de afgelopen jaren is gedaan om Bungalowpark Hoenderloo op de kaart te zetten werpt zijn vruchten af door voornamelijk een toename van de parkbezetting en een stijging van de gastwaardering. Dit heeft geresulteerd in een top bezetting in 2018 van boven de 80% en een 8,2 waardering op Zoover. Een bezetting die tegen het plafond zit. Reden waarom begin van 2019 ervoor is gekozen om, in nauw overleg met de afdeling Revenue management van Roompot de positionering van het park scherp onder de loep te nemen.

Hieruit zijn de volgende opmerkelijke conclusies gekomen;

  • Classic; Meest geboekt verblijf is een week, langere verblijven van twee weken (of langer) komen in verhouding veel voor in dit type. Weekend en midweek verblijf naar rato minder. 88% van de gasten komt uit Nederland. Bungalowtype wordt over het algemeen laat geboekt. Gemiddelde bezetting is 82% in 2019.
  • Comfort Classic; Minder grote variatie aan nationaliteiten. Met 92% over het algemeen alleen Nederlandse gasten. Meest geboekt voor een week. Daarentegen zijn de midweken beter bezet dan de weekenden van dit bungalowtype. Gemiddelde bezetting ligt op 78% in 2019.
  • Veluwe Villa; In verhouding met andere 4-persoonstypes meer Belgische gasten. Totaal circa 85% gasten uit Nederland. Meest geboekt is een week. Echter in verhouding weinig reserveringen met een langere verblijfsduur. Bezetting ligt op 79% in 2019.
  • Bosvilla; 85% komt uit Nederland en boekt over het algemeen een week. Weekend meer in trek dan midweek. Grootste aandeel Duitse gasten t.o.v. andere bungalowtypes. Bezetting ligt gemiddeld op 79% in 2019.
  • Bosvilla Comfort; Veel Belgische gasten kiezen voor dit type in verhouding tot andere bungalowtypes. Over het algemeen wordt een weekend vaak geboekt. Bezetting is 78% in 2019.
  • Parkvilla; Meest populair voor Belgische gasten. Meest geboekt is een week, waar weekenden de voorkeur geniet boven midweek. Bezetting is gemiddeld 80% in 2019.

Bovenstaande overzicht geeft Revenue afdeling vooral veel inzicht in de doelgroep en mogelijkheden ten aanzien van positionering van de types. Het is namelijk ontzettend van belang dat er een goede variatie in types en prijsstelling op een park aanwezig is. Reden waarom een juiste mix tussen zowel budget bungalowtypes als luxe comfortabele villa’s wenselijk is.

 

Strategische aanpassingen

Na verdere bestudering van de cijfers merkten we op dat de ADR in 2018 t.o.v. 2017 zelfs was gedaald, dit terwijl de parkbezetting verder was toegenomen. Een ontwikkeling die niet wenselijk is, aangezien beide in feite hand in hand moeten gaan. Echter hebben we gezien dat een aantal types in de prijsstelling erg dicht op elkaar zaten en alsmede daarvan ook niet altijd in de uitingen duidelijk konden worden gepositioneerd als luxe(r). Deze keuze had voornamelijk te maken met het feit dat de budgettypes nog de overhand hadden ten opzichte van het luxere, kwalitatievere aanbod. Na de (4e) renovatieslag in 2018 is het luxe aanbod verder toegenomen en is er een goede mix ontstaan waardoor een heroverweging in de positionering gewenst en mogelijk was.

We zien dat afgelopen jaar de bezetting met 9% is gedaald.

Zo is begin 2019 ervoor gekozen om de prijsstelling van luxere bungalowtypes meer te laten differentiëren van de budget types, in tegenstelling tot de eerdere strategie waar beide types juist dicht op elkaar werden geprijsd. Dit heeft als effect dat enerzijds de luxere bungalows zich verder kunnen onderscheiden in kwaliteit, maar ook dat de budgettypes aantrekkelijker (lijken te) worden. Tevens is deze keuze gemaakt om het park – gezien de vele ontwikkelingen die de afgelopen jaren zijn gedaan – kwalitatiever te gaan positioneren. Prijs is hier een hele belangrijke pijler in.

 

Eerste resultaten

Onlangs zijn de eerste resultaten na de aanpassing in de positionering geëvalueerd. We zien dat afgelopen jaar de bezetting met 9% is gedaald. Een aanzienlijke daling die vermoedelijk te wijten valt aan de prijsstijging. De prijsstijging is over alle types doorgevoerd, maar procentueel meer bij de luxere types. Dit laatste heeft geleid tot een gemiddelde prijsstijging van meer dan 15%. Te zien is dat de grootste prijsstijging is in de zomermaanden is gerealiseerd. Dit kan als reden hebben dat in de laagseizoen maanden het park te weinig (winter)voorzieningen kent t.o.v. omliggende concurrerende parken.

Kortom de eerste resultaten van deze aanpassing zijn positief. Wel zien we dat er nog gekeken moet worden waar kan worden verbeterd, omdat niet alle bungalowtypes goed lijken mee te komen in deze aanpassing. Zo zien we dat bijvoorbeeld de Veluwe Villa wel een stijging in de ADR laat zien, maar deze voorsprong weer kwijtraakt door een net zo harde lagere bezetting. Dit type zal extra onder de loep worden genomen om te kijken waar in de positionering het type het beste presteert en/of welke aanpassingen hierin benodigd zijn. We zullen de komende periode alle types beter gaan uitten wat de USP’s zijn en waarom het de hogere prijs rechtvaardigt. Tevens zien we dat schaarste binnen een type van belang is om een goede prijstelling te kunnen vasthouden. Types met meer aanbod hebben vaker last van Last Minute aanbiedingen.

Onze merkbelofte

 

Met volle aandacht aan de slag

Er wordt op dit moment gewerkt aan de vertaling van de eerste resultaten. Zo zijn we op dit moment bezig om te kijken hoe we de laagseizoenmaanden verder kunnen stimuleren in zowel bezetting, maar bovenal prijs. Daarbij duiken we dieper in de mogelijkheid van verdere differentiatie in bungalowtypes. We willen kijken hoe we met geringe middelen verschillende doelgroepen kunnen aanspreken. Tevens zien we nog veel kansen om onze missie ‘vrienden maken’ verder tot uiting te brengen in Super Service, door persoonlijke contactmomenten te creëren.

Binnenkort berichten wij u verder over onze strategische pijlers van dit jaar. Een tipje van de sluier die wij u alvast kunnen mededelen is dat dit jaar onze aandacht grotendeels uit gaat naar verdere verbetering van kwaliteit. Vanzelfsprekend kwaliteit in onze (Super) service, maar bovenal kwaliteit in al onze operationele processen, zoals onze belofte voor een ‘Blinkende Bungalow’.

 

 

Helpcentrum

Hoe zit het precies met schadeafhandeling of de verhuurafrekening? Alle antwoorden op veelgestelde vragen vindt u terug op de FAQ pagina van het Helpcentrum.

Vragen over het Helpcentrum? Onze eigenarenservice is te bereiken via:
E-mail: service@bungalowpark-hoenderloo.nl
Telefonisch: 055 378 1808

Bezoek het Helpcentrum